Lieving 5, 9411 TA Beilen
21 november 2024
Dag fietsers en andere belangstellenden,
Weer een nieuwsbrief, om in deze wat saaie en donkere maanden nieuwe energie op te doen.
Het sponsorgeld van 2024
2024 is het jaar van de records!
We zijn met 35 fietsers van Maastricht naar Bazel gegaan. Nog nooit zijn we met zoveel fietsers onderweg geweest.
De fietsafstand was dit jaar ook een record: van Maastricht naar Bazel was het ruim 750 km. Ook het aantal hoogtemeters (klimwerk!) was dit jaar groter dan ooit.
Maar het aantal donaties dat we hebben binnengekregen heeft alle records gebroken: nog nooit is rond onze jaarlijkse sponsorfietstocht zóveel geld binnengekomen. Het recordbedrag van dit jaar voor onderwijs in derdewereldlanden bedraagt ruim € 56.000.
Daarbij heeft Cees, ondanks dat hij vanwege een gebroken been niet mee kon fietsen, ook een record gebroken door het hoogste bedrag aan donaties ooit op te halen, maar liefst € 7.153.
Kortom we hebben met elkaar een fantastische prestatie en bijdrage geleverd!
Voor welke goede-doelen hebben we gefietst?
We fietsten dit jaar voor 4 goede-doelen: de stichtingen Naar School in Haïti, Verre Naasten, Setia en Step by Step Tanzania. Met z’n allen is afgelopen zomer een recordbedrag aan donaties bij elkaar gefietst, in totaal € 56.751,93. Dat is bijna het dubbele van 2023. Een fantastische opbrengst!
Waardoor is zoveel gedoneerd?
In de eerste plaats natuurlijk doordat we met een groot aantal fietsers de tocht hebben verreden; fietsers die hun achterbannen er kennelijk meer dan voldoende hebben kunnen overtuigen van het ‘hoe en waarom’ van hun inspanning.
Daarnaast echter is door het inzetten van online-donaties via de website een stevige groei ontstaan in het aantal donaties, zowel per fietser als in absolute zin. Per fietser zien we dat bijna het dubbele aan donaties is ontvangen in vergelijking met vorig jaar. Het aantal donaties dat nog op de ‘ouderwetse’ manier via een bankoverschrijving binnenkwam is nog steeds fors, maar in aantal met ruim 60% afgenomen.
Kortom, het online-platform heeft een flinke boost gegeven aan de hoeveelheid donaties en in de opgehaalde bedragen. We zien wel dat bij de online-donaties per gift een lager bedrag wordt gedoneerd dan via de bankoverschrijving (de gemiddelde gift van € 48 in 2023 is dit jaar gezakt naar € 41), maar de sterke groei in de hoeveelheid donaties maakt dit ruimschoots goed.
Uit de organisatiekosten (bezemwagen, campings, versnaperingen onderweg) is in totaal € 868 overgehouden (zie hierna onder ‘organisatorische kosten en baten’) en aan de donaties voor de 4 stichtingen toegevoegd (naar rato van het aantal fietsers). Verder is een bedragje van € 124 dat als onbekende donaties binnenkwam op dezelfde wijze verdeeld over de goede-doelen.
De persoonlijke sponsorpagina’s
Vanwege het zeer positieve effect van de online-donaties zullen we ook volgend jaar iedere fietser weer een persoonlijke pagina aanbieden.
Hoe dat werkt? Elke fietser krijgt een persoonlijke pagina op onze website. Die pagina kun je personaliseren met een foto en een eigen tekst.
Op de hoofdpagina van onze website is een pagina Sponsor een fietser toegevoegd (aan te klikken via de button) waar alle fietsers een plek krijgen en die doorverwijst naar alle persoonlijke pagina’s.
Bij elke donatie voor jou krijg je een melding binnen op je eigen e-mailadres, waardoor je direct kunt zien wie er heeft gedoneerd. De donateur krijgt tegelijkertijd een bedankbericht. Op je persoonlijke pagina staat verder een teller van het aantal donaties en het totaalbedrag aan donaties.
Net als dit jaar zullen, zolang nog bankoverschrijvingen binnenkomen, e-mails verstuurd worden van de totaaloverzichten; maar dit gebeurt wel heel beperkt: één keer voor de fietstocht begint en aan het eind nog een keer als de balans wordt opgemaakt. Ons advies is om zoveel mogelijk online te laten doneren (en het scheelt onze penningmeester ook een heleboel administratie).
Hoe haal je sponsors binnen?
Iedere fietser krijgt een weblink naar zijn persoonlijke pagina. Die link kun je via e-mail, whatsapp en de sociale media verspreiden naar je vrienden, familie, collega’s, bekenden, etc. De QR-code die je het afgelopen jaar hebt gebruikt kun je ook weer in 2025 gebruiken (mits je weer voor hetzelfde goede-doel fietst).
We hebben het afgelopen jaar ook visitekaartjes laten maken. Mocht je komend jaar weer meefietsen (en voor hetzelfde doel) dan kun je ook deze visitekaartjes volgend jaar weer gebruiken. We zullen eind april een oproep doen wie visitekaartjes wil; we bestellen dan een nieuwe lading kaartjes (omdat we dat in bulk doen krijgen we deze grotendeels gesponsord en is nabestellen niet mogelijk).
De organisatorische kosten en baten van 2024 (inschrijfgeld, kampeergeld, vervoerkosten)
In onderstaande tabel het overzicht van de inkomsten en uitgaven rond de organisatie van de fietstocht afgelopen zomer.
The Ride on Education 2024 | ||
Inkomsten | € | |
Beginsaldo | € 762,80 | |
Inschrijfgelden / campingbijdragen / vervoer | € 7.639,00 | |
Ontvangen sponsorgelden TRoE 2024 | € 55.808,65 | |
Totaal inkomsten | € 64.210,45 | |
Uitgaven | € | |
Bankkosten | € 527,90 | |
Onkosten vervoer Bazel naar NL | € 1.600,46 | |
Kosten campings | € 2.841,52 | |
Organisatiekosten + versnaperingen | € 1.626,98 | |
Uitbetaalde sponsorgelden TRoE 2024 | € 56.676,94 | |
Totaal uitgaven | € 63.273,80 | |
Saldo betaalrekening | € 936,65 |
De conclusies bij de cijfers:
- de campingkosten waren dit jaar ongeveer gelijk aan 2023. Daarbij hadden we het geluk dat we bij één camping niets hebben betaald. Doordat we de campingbijdrage hadden verhoogd t.o.v. vorig jaar hebben we daarom op deze post ruim overgehouden.
- de bankkosten waren hoger, zowel de bankkosten die we aan de Triodosbank kwijt zijn als door de extra kosten vanwege de online-donaties. Voor een deel zijn deze kosten weer gecompenseerd doordat we rente ontvingen op de spaarrekening waar alle donaties op zijn gestort.
- de kosten van het retourvervoer en de brandstof leken dit jaar een stuk hoger uit te komen dan in 2023 (het dubbele), maar uiteindelijk was de uitkomst een stuk lager dan begroot omdat op het laatste moment de verreden kilometers door de verhuurbedrijven niet in rekening zijn gebracht. Het bedrag dat is overgehouden is teruggestort aan de fietsers respectievelijk als gift toegevoegd aan de donaties.
- de organisatiekosten zijn hoger geweest in vergelijking met 2023, doordat met name de volgauto meer kilometers heeft moeten maken.
- het eindsaldo op de bankrekening is uitgekomen op € 936,65.
De website
Kijk eens op onze website. Er zijn inmiddels vele vernieuwingen aangebracht.
- het inschrijfformulier is vernieuwd. De hier vermelde campingtarieven hebben we vooralsnog gelijkgehouden omdat we verwachten dat de campings die we m.n. in Frankrijk nodig hebben niet duurder zullen zijn dan de campings die we afgelopen zomer hadden gereserveerd.
- de inschrijfkosten hebben we gelijkgehouden.
- ons huishoudelijk reglement is drastisch gemoderniseerd (en ingekort).
- ook staat nu op onze site dat men zich kan aan- of afmelden voor onze nieuwsbrieven.
- het retourvervoer (onze ‘retourservice’) wordt voor 2025 verzorgd door onze (retour-)-chauffeur Arnaud Spier uit Assen. Hij gaat dit organiseren en daarmee houden we ook de financiën rond deze post buiten onze boeken; want dit retourvervoer moet kostendekkend zijn en geheel worden betaald door degenen die er gebruik van maken. De terugreis komend jaar naar Vlissingen wordt gepland op zondag 20 juli 2025. De kosten hiervoor zijn nog niet bekend, maar het zal wel duurder zijn dan dit jaar omdat we meer kilometers moeten maken om vanuit Normandië naar Vlissingen te komen, en daarna nog om vele deelnemers richting centraal- en noord-Nederland te brengen. Dit ’thuisbrengen’ vanaf Vlissingen zal weer zodanig worden georganiseerd dat we mensen op bepaalde plekken zullen afzetten om de rit niet té lang te maken.
- van de Belastingdienst hebben we een aantal instructies ontvangen i.v.m. onze ANBI-status. Dat betekent dat we nu ook onze statuten op de site hebben gezet, het beleidsplan hebben laten vervallen en teksten op een aantal plaatsen hebben aangevuld met de door de BD vereiste gegevens.
- de rubriek ‘persberichten’ hebben we geskipt omdat we de laatste jaren geen specifieke persberichten meer maakten.
- onder het issue ‘reiservaringen’ staan wat verouderde reacties; we vragen hierbij de fietsers van de afgelopen jaren om (kort geformuleerde) ervaringen te delen. Die zetten we dan op onze site.
De campings
Onze voorzitter is al druk met de reservering van de benodigde campings. Maar het valt nog niet mee: het lijkt wel of veel campings na de zomervakantie in winterslaap zijn gegaan. Ze reageren niet of nauwelijks op onze vragen
De route in 2025
Uit de peiling tijdens de fietstocht bleek een voorkeur te bestaan voor de route Vlissingen → Normandië; uit de poll bleek ook dat verreweg de meesten aan de route vanáf Vlissingen de voorkeur geven boven de route vanùit Normandië.
De route staat al -nog zonder de etappes, daar wordt nog aan gewerkt- op onze site: 575 km in 8 dagen (dus iets meer dan 70 km per dag) met 2.860 hoogtemeters. De etappes komen er pas op als we weten welke campings we hebben kunnen vastleggen.
Er komt ook een langer alternatief voor de racefietsers.
Het thema van de tocht is het herdenken van zowel de 1e als de 2e WO. We zullen langs veel monumenten komen en door steden fietsen waar belangrijke herdenkingsplaatsen zijn (Uncle Beach nabij Vlissingen, Ieper, Atrecht, Omaha Beach).
De tocht, door Tom gemaakt, heeft als titel: van Uncle Beach naar Omaha Beach (van strand tot bevrijding).
Het wordt een mooie en afwisselende tocht. Omdat dit gedeelte van Frankrijk geen knooppunten of lange fietsroutes kent, heeft Tom de route grotendeels zelf uitgestippeld. Hij zegt: ‘Een leuke uitdaging -voor mezelf én voor de fietsers- met het risico van minder goed geplaveide stukken.’
Naast deze route heeft hij ons bestuur nog 2 alternatieven voorgelegd. Het eerste gaat helemaal langs de kust, is 629 km lang en kent 3.350 hoogtemeters; het stuk bij Le Havre kan daarbij evt. omzeild worden waardoor de lengte gereduceerd wordt tot 583 km, met 2.670 hoogtemeters. Maar in beide gevallen zal die route eentoniger zijn dan zijn 1e voorstel.
Het andere alternatief gaat nog verder door het binnenland dan zijn 1e keus, en komt pas bij Le Havre aan de kust. Deze route gaat door de oude steden Amiens en Rouen, is 612 km lang en heeft 3.160 hoogtemeters.
Het bestuur was het erover eens dat Toms 1e keus de beste was, ook al omdat hij zei: ‘Gezien de lengte, afwisseling van binnenland/kust, platteland/steden stel ik de eerste route voor. Zo kan het dit jaar hopelijk een wat rustigere tocht worden.’
Wie volgend jaar onze volgautochauffeur wordt ligt nog niet vast.
Tenslotte
Dit is het voor dit moment. Zodra er weer genoeg te melden is volgt weer een nieuwsbrief.
Met hartelijke groeten, mede namens Jennie van Zwieten en Richan Postmus,
Hugo Waalewijn, secretaris