Lieving 5, 9411 TA Beilen
24 januari 2025
Dag fietsers en andere belangstellenden,
Weer wat informatie! De tijd schrijdt voort: met het mooie weer dezer dagen laten diverse deelnemers ons al weten dat ze kriebels voelen om, voor onze goede-doelen én voor zichzelf, op de pedalen te stappen richting Normandië. En voor ons als bestuursleden is dat niet anders: voorpret is leuk maar het fietsen is nog veel leuker.
Voor nieuwe deelnemers: lees voor nadere informatie ook onze vorige nieuwsbrieven: https://www.therideoneducation.nl/?cat=3 en oriënteer je verder via alle overige informatie op onze website.
Aanmeldingen en deelnemers
Het aantal officiële aanmeldingen staat nu op 24, inclusief de chauffeurs van de volgauto. Voor de tijd van het jaar is dat een mooi aantal aanmeldingen. Deelnemers Marijke Zaalberg en Riet van der Steen hebben aangegeven niet samen met ons te starten in Vlissingen maar al eerder de route te pakken en ons ergens tegen het eind van de fietsweek te ontmoeten, zodat ze in een eigen wat langzamer tempo de tocht kunnen volbrengen.
De uiterste inschrijfdatum is 1 juni. Latere inschrijvers (dat mag) kunnen we geen plek op de campings en/of in het retourvervoer garanderen.
Sponsorgelden
Alle deelnemers die zich tot nu toe hebben aangemeld (en ook een aantal die vorig jaar meededen en nu waarschijnlijk opnieuw meegaan) hebben inmiddels hun persoonlijke sponsorpagina’s ontvangen (zie ook onze site https://www.therideoneducation.nl/?page_id=4828), waarmee ze op een makkelijke en slimme wijze hun potentiële sponsors kunnen benaderen. Ook voor onze penningmeester is deze werkwijze makkelijk, omdat de verwerking op deze manier hem veel werk bespaart; ook voor de fietsers is het beter omdat ze zo sneller zien door wie en voor welk bedrag ze gesponsord zijn. Regel is vanaf nu dat elke inschrijver uiterlijk 2 weken na aanmelding zo’n persoonlijke pagina krijgt. Zie voor verdere informatie hierover de vorige nieuwsbrief (https://www.therideoneducation.nl/wp-content/uploads/2025/02/Nieuwsbrief-januari-2025.pdf).
Daarbij nog de mededeling dat onze penningmeester / webmaster van 21 april t/m 23 mei afwezig is omdat hij naar Santiago de Compostela gaat fietsen. Dus de aanmaak van sponsorpagina’s stagneert in die periode maar nieuwe deelnemers zullen in die periode van mij een korte instructie krijgen over hoe ze toch alvast sponsors kunnen werven.
Geef door als je (weer) visitekaartjes wilt hebben. Uiterlijk opgeven 15 juni (anders vis je achter het net).
Ook is er een aantal nieuwe goede-doelen bijgekomen (zie onze website).
De route / de etappes
De etappes -zowel de gewone route als de racefietsroute- staan inmiddels op onze website, evenals de gegevens van de campings, de halverwege-lokaties en de plaats waar je elke dag de laatste winkel vóór de camping vindt. De tracks kun je het beste pas ná 1 juli downloaden, want tussen nu en 1 juli kunnen er nog wel wat wijzigingen komen.
De racefietsroute is zodanig samengesteld dat degenen die daarvan gebruik maken ook elke dag het halverwege-wisselpunt passeren.
Omdat het pontje naar Breskens beperkte capaciteit heeft, hebben wij als bestuur een reservering gemaakt en betaald voor 30 personen, voor de overtocht op 12 juli om 10.48 u. Dan is in ieder geval voor dat aantal een plaats verzekerd, want we vertrekken waarschijnlijk met de hele groep in één keer vanaf het startpunt, niet zover bij het pontje vandaan. Want is het pontje vol, dan moet je minimaal 30 minuten wachten op die winderige lokatie. We horen wel op de kennismakingsavond (zie hieronder) wie hier gebruik van willen maken, en als je dan niet komt: stuur me even een mailtje. De kosten voor de overtocht per fiets zijn € 7,40; die verrekenen we onderweg wel.
De campings
Er was bij een enkeling vorig jaar misverstand over de plekken die voor onze groep op campings waren gereserveerd. We moeten ons schikken naar de plaats die ons is toegewezen; soms is die ruimte beperkt. Die plekken worden primair door de volgautochauffeur aangegeven met onze banners. Je mag dus op een camping niet gaan staan waar je wilt, het moet binnen de ons toegewezen kaders. In geval van twijfel overlegt iemand van het bestuur met de campingbaas.
Realiseer je dat we weliswaar met alle campings afspraken hebben gemaakt maar dat het soms voor ons ook een raadsel is hoe campingbazen in de praktijk met hun eigen regels omgaan. Het heeft -wil ik maar zeggen- geen zin om onderweg bij ons te klagen dat het niet zo verloopt als je wel zou willen. Wees flexibel en geniet van het onbekende! Want wij kunnen echt niet alles voor zijn.
Op de 1e fietsdag, zaterdag 12 juli, graag om 20.00 u verzamelen op de camping voor een nadere onderlinge kennismaking -want niet iedereen kent elkaar.
Op vrijdag 18 juli vanaf 19.00 u verzamelen voor een gezamenlijke feestelijke afsluiting (voor de BBQ die avond vragen we onderweg een bescheiden financiële bijdrage).
Onze volgautochauffeur Kasper Buist biedt zijn maaltijdservice weer aan; dat is zijn persoonlijke initiatief. Daar kun je gebruik van maken als je dat wilt, maar het is niet verplicht. Details daarover zal Kasper op de kennismakingsavond vertellen.
Het retourvervoer
Voor het retourvervoer zijn de prijzen inmiddels bekend: € 110 p.p. inclusief fiets, voor de rit van Normandië naar Vlissingen. Een losse fiets mee teruggeven kost € 50.
Voor de kosten van dit retourvervoer geldt dat een eventueel tekort moet worden aangevuld door de gebruikers van dit vervoer of dat een overschot naar rato wordt terugbetaald. Omdat de retourbusjes (er zijn er nu 3 gereservgeerd) weer naar Arnhem resp. Assen terug moeten, kunnen mensen daar ook gebruik van maken, tegen een kilometervergoeding van € 0,15 p.p. Degenen die op de heenreis gebruik maken van de volgauto betalen daarvoor ook € 0,15 / km.
De kennismakings- annex voorlichtingsavond
Deze jaarlijkse avond is gepland op dinsdagavond 27 mei, vanaf 19,30 u, in het kantoor van de stichting Verre Naasten, Burg. Spanjaardweg 4a te Zwolle. Parkeren kan achter het gebouw; de slagboomcode is 54321B.
Wie op 27 mei niet kan komen leest in het verslag dat ik van die avond zal maken wel wat er allemaal is afgesproken.
Tenslotte
Dit is het voor dit moment. Zodra er weer genoeg te melden is volgt weer een nieuwsbrief. Maar dat zal niet zijn vóór de avond van 27 mei.
Met hartelijke groeten, mede namens Jennie van Zwieten en Richan Postmus,
Hugo Waalewijn, secretaris