27 augustus 2025
Dag fietsers en andere belangstellenden,
Een nieuwsbrief om terug te kijken naar de verreden tocht naar Normandië, en uiteraard een vooruitblik naar 2026.
In deze nieuwsbrief hebben als bestuur ook de vele binnengekomen reacties op onze vraag naar ’tips’ en ’tops’ verwerkt. We hebben gemerkt dat met name nieuwe deelnemers weleens moeten wennen aan een gang van zaken die voor oudgedienden geen toelichting behoeft. Daarom in deze nieuwsbrief ook wat algemene opmerkingen hoe onze sponsorfietstochten bedoeld zijn. Weliswaar verwezen we de (nieuwe) deelnemers naar alle informatie in onze vorige nieuwsbrieven en naar wat aan informatie op onze website staat, maar we merkten dat niet iedereen zich voldoende inleest -of dat een enkeling denkt dat onze fietstochten een ‘geheel verzorgde vakantie’ zijn.
1. Een terugblik
deelnemers We waren dit jaar met 28 toerfietsers, 3 racefietsers, 1 chauffeur en 1 bijrijder, alsmede een camperchauffeur. Van de 31 fietsers waren er 6 die voor de eerste keer meededen. Ook was er nog een fietser die wel onze route volgde maar dat in een eigen lager tempo deed.
Iemand vroeg om de groep niet groter te maken dan het huidige aantal. Ooit is besloten dat we 50 deelnemers als een maximum zien om de tocht op deze wijze te kunnen organiseren. Mocht dat -of een groter- aantal een logistiek probleem gaan opleveren, bijvoorbeeld omdat er dan geen campings meer gereserveerd kunnen worden, dan ziet het bestuur liever een oplossing om de groep in 2-en te splitsen en de route met een dag verschil te fietsen, of in een andere week. Omdat dit vooralsnog een luxeprobleem is, wil het bestuur nu het aantal deelnemers niet limiteren.
sponsorgelden Van de manier om via je persoonlijke sponsorpagina op onze website sponsors te werven is ruimschoots gebruik gemaakt, en niet zonder succes. De teller voor het totaal aan binnengekomen sponsorgeld voor de 6 goede doelen staat nu op bijna € 50.000 (€ 49.144). Sponsorgelden voor 2025 kunnen t/m september binnenkomen; pas begin oktober worden alle gelden overgemaakt naar de goede doelen.
Een minderheid sponsort nog via een bankoverschrijving: op een totaal van 1.144 donaties waren dat er dit jaar nog maar 96 (in 2024: 123; in 2023: 302). Vanwege de administratie en het feit dat er nog maar weinig via de bank binnenkomt, blijven we bij ons standpunt om een overzicht van de op de ‘oude’ wijze nog binnenkomende gelden nog maar 2x te verstrekken: eenmaal vlak voor de tocht begint én de tweede maal eind september / begin oktober. Iedere deelnemer kan op z’n eigen persoonlijke pagina de voor hem/haar binnengekomen bedragen checken en je krijgt van iedere online donatie óók bericht in je mail. Daar staat de naam bij van degene die de donatie gedaan heeft. Daarmee heb je het grootste deel van je sponsorgeld in beeld.
We fietsten dit jaar voor de volgende stichtingen: Laleaua, Naar School in Haïti, Verre Naasten (Papua respectievelijk Zuid-Afrika), Tabitha, Setia en Dorcas; en als je het sponsorproject van onze chauffeur annex kok er nog bij optelt, een 7e stichting dus, ook voor Daken voor Armenië (€ 3.250).
de route Alom was er lof voor de door Tom Waalewijn gecreëerde route: afwisselend, de etappes niet te kort en niet te lang, wel veel heuvels en stevige klimmetjes. De klim voorbij Dieppe was veel te steil: er zat een stukje in van 21%, een stuk van 17%. Besloten wordt Tom te zeggen nooit meer routes te maken met steiltes groter dan 10%; voor wielrenners is het maximum 12%, met een eventuele uitschieter van 15% (de Kemmelberg vonden de racefietsers te zwaar: kasseien met een helling van meer dan 20%).
fietsen met GPX of Komoot Enkele fietsers hadden moeite met het volgen van de route via hun navigatie. Gevraagd werd of we als bestuur niet wat voorlichting moeten geven over het gebruik van navigatie. Nee, dat zullen we niet doen. Enerzijds is het laden van etappes op je navigatieapparaatje of smartphone een fluitje van een cent, anderzijds hebben degenen die er moeite mee hebben toch wel een familielid, kennis of buurman die het even uitlegt?
Verder kregen we ook de opmerking binnen dat het fietsen met 2 verschillende systemen (bijv. GPX naast Komoot) niet slim is omdat ze niet steeds exact gelijk-op lopen. En blijf je zoeken naar een analoge oplossing? Neem gewoon een papieren routekaart mee! Want eigen papieren routebeschrijvingen maken we al een paar jaar niet meer: veel werk, en in de digitale wereld echt niet meer nodig. Klamp je onderweg ook niet vast aan een fietser die wél via GPX of Komoot fietst: niet iedereen vindt dat prettig; een keer een stukje meefietsen is het probleem niet, maar niet volle dagen, zeker geen dagen achtereen.
het halverwege rustpunt Door kleine routeafwijkingen t.o.v. de hoofdroute hebben de racefietsers een paar keer het rustpunt gemist. Wat ook voorkwam is dat de vroegst startende (en/of snelst fietsende) deelnemers weleens vóór de chauffeur op het rustpunt waren, terwijl een enkeling ook weleens te laat kwam; dan was de chauffeur al vertrokken.
We gaan daarom met de volgauto-chauffeur afspreken dat hij/zij elke dag om 10.30 u op die locaties aanwezig is en daar blijft tot 14.00 u. Daarna spoedt de chauffeur zich naar de camping, omdat hij van sommige deelnemers de tent en wat bagage bij zich heeft (de bedoeling is dat de chauffeur uiterlijk om 16.00 u op de campings is). Met de camperchauffeurs willen we afspreken dat als de chauffeur in het tijdvak van 10.30 – 14.00 u iemand moet ophalen (vanwege pech, ongeval, e.d.) de camper(s) op de rustlocatie tot 14.00 u blijven wachten. Het is niet de taak van de campers om gestrande fietsers op te halen.
campings De campings waren in het algemeen voldoende; het sanitair op de 1e camping in Frankrijk was ver onder de maat. Dit was precies díe camping waar we dit van tevoren niet konden checken. Algemeen werd gezegd dat we met z’n allen soms wel érg moesten inschikken; een terechte opmerking! We nemen dat zeker mee voor volgend jaar (met de opmerking van ons erbij dat de tentjes ook steeds groter lijken te worden …). Als het ook maar enigszins lukt zullen we op de campings veel meer m² gaan reserveren. Maar iedereen moet zich wel realiseren dat je soms geen keus hebt voor een camping als je door een gebied fietst waar gewoonweg weinig campings zijn.
Financieel zijn we er m.b.t. de campings heel goed uitgesprongen, zowel omdat de campings èn in België èn in Frankrijk niet al te duur waren alsook omdat we bij verschillende campings kortingen hebben kunnen bedingen vanwege onze tocht ‘voor het goede doel’.
Om financiële en administratieve redenen hebben we besloten voortaan met één tarief per persoon te rekenen. Omdat we dit jaar en ook vorig jaar hebben overgehouden aan de campings en de door ons bepaalde prijzen voor de overnachtingen dus wat te hoog lijken, hebben we besloten dat voor iedereen, ook de campers, voor 2026 een bedrag geldt van € 15 (per persoon per overnachting dus; een camper met 2 personen betaalt dan 2x € 15); campings rekenen nl. ook vrijwel altijd per persoon en niet per tent.
Nog een opmerking over de campings: sommige deelnemers vinden het hinderlijk dat andere deelnemers ’s morgens vroeg al zo luid praten (net zo goed als dat praten ’s avonds vaak vér draagt). Ons verzoek is om stil te zijn tussen 22.00 en 08.00 u.
organisatiekosten Met de kosten van het begeleidende vervoer, de versnaperingen op het rustpunt halverwege, de visitekaartjes, bankkosten, zijn we dit jaar precies uitgekomen met de inschrijfgelden. Daarom hebben we besloten het inschrijfbedrag van € 50 ook voor 2026 te handhaven. Samen met het voordeel van de campings wordt het positieve saldo van afgelopen tocht omgeslagen over de fietsers en hun goede doelen, en meegenomen in de begin oktober over te maken bedragen naar de diverse stichtingen waarvoor gefietst is.
Aparte vermelding verdient nog de stichting Verre Naasten, die een forse bijdrage heeft geleverd aan de versnaperingen die we met z’n allen op het rustpunt tot ons nemen.
de maaltijdservice Iedereen die van de maaltijdservice gebruik heeft gemaakt, was er zeer lovend over: het bevordert de saamhorigheid, is gezellig, je hoeft je eigen potje niet te koken. Kortom: hulde aan onze kok Kasper Buist en zijn maatje Roelof Lantinga! Ook het corveerooster vond men plezierig: dan is iedereen een keer aan de beurt.
Iemand vroeg waarom het bestuur deze maaltijdservice niet faciliteert. Dat heeft alles te maken met het gegeven dat we als bestuur steeds aangeven: onze sponsortocht is geen luxe vakantie, maar een low-budget onderneming waarbij het werven van sponsorgeld -naast een plezierige fietsweek- het hoofddoel is. Catering vinden we daar niet bij passen, maar we hebben niet moeilijk willen doen toen Kasper met zijn idee kwam (zijn persoonlijke initiatief). Maar als Kasper onze chauffeur niet is, is er ook geen catering. Iemand zei dat het bestuur de maaltijdservice ‘gedoogt’; dat is ongelukkig geformuleerd: we vinden het prima.
Met Kasper willen we ook afspreken dat duidelijk aangegeven wordt hoe zijn ‘ontbijtservice’ werkt.
afspraken Het gezamenlijke vertrek op de 1e fietsdag om 10.00 u en de kennismaking diezelfde dag om 20.00 u bevalt goed; idem de gezamenlijke BBQ op de vrijdagavond, maar de afspraak over de eindfoto op de laatste fietsdag liep door verschillende oorzaken wat anders dan anders, maar voor volgend jaar is het tijdstip daarvan toch weer 15.00 u.
We hebben besloten dat we de kosten voor de eind-BBQ m.i.v. volgend jaar voor rekening van onze stichting te brengen (zoals we dat in eerdere jaren ook deden).
het retourvervoer De fietstrailer was een succes. De totale kosten van het retourvervoer vielen erg mee omdat we geen kilometervergoedingen hoefden te betalen (dat wisten we vooraf niet), we een scherp tarief konden bedingen én omdat alle bussen precies vol zaten. Het resultaat is dat iedereen die er gebruik van heeft gemaakt van onze penningmeester daarover bericht krijgt (om welk bedrag het gaat en of je dat terugbetaald wilt hebben of aan je goede doel schenkt).
2. Een blik vooruit
De route voor 2026 hebben we onderweg -en eigenlijk ook al in 2024 toen de keuze voorlag of we dit jaar naar Normandië of naar Kopenhagen zouden gaan- met elkaar vastgelegd: we willen in 2026 naar Denemarken. De fietsweek is van zaterdag 4 t/m zaterdag 11 juli.
De route zal zijn vanaf Bad Nieuweschans via Hamburg, Lübeck, de ferry Puttgarden-Rødby naar Kopenhagen; circa 600 km. De veerboot doet er ongeveer 45 minuten over; een ticket kost voor een fietser ca. € 30. Groepstickets en vroegtijdig boeken geeft voordelen. Het retourvervoer via de ferry kost meer vanwege de kosten voor de auto’s en de aanhangwagens. Maar dit zijn details waar bij het maken van de route en van het retourvervoer nog over nagedacht moet worden. We hebben nog even de tijd.
Omdat we in Bad Nieuweschans starten zullen we daar ook een camping ‘dag nul’ reserveren; idem een na-camping in Kopenhagen. Bad Nieuweschans kun je desgewenst met de trein bereiken.
Een ander onderwerp: Arie Schenkel hield tijdens de fietsweek de Facebookpagina van The Ride on Education bij met een dagelijks verslag van de tocht. Zijn zoon Marnix heeft dat dit jaar gedaan, maar wil het graag kwijt. Wie wil die taak op zich nemen?
Verder vroeg iemand of we niet van Whatsapp zouden moeten overstappen naar Signal. Omdat (nog) vrijwel niemand op Signal zit, doen we dat nu niet.
Onze bestuurlijke e-mails zullen worden geneutraliseerd (d.w.z. omgezet naar bijvoorbeeld voorzitter @ therideoneducation.nl), waarmee ook de koppeling met onze website en de archieffunctie zijn geborgd.
Nog een vraag in verband met de toekomst: onze routemaker stelde terecht dat de keuzemogelijkheden om vanuit een locatie in Nederland naar een aansprekend einddoel in het buitenland te fietsen inmiddels wel zijn uitgeput. Vraag: lever wat concrete routeopties aan voor de jaren na 2026.
3. De TRoE-formule
In het kort nog hoe onze stichting werkt.
- doel is gelden bij elkaar te sprokkelen voor onderwijsprojecten in derdewereldlanden, waarbij elke deelnemer minimaal € 250 aan sponsorgeld bijeen dient te brengen om te mogen meedoen
- middel is het in 8 dagen afleggen van een bepaalde fietsroute
- onze stichting faciliteert in het regelen van campings, promotiemateriaal, een bezemwagen en biedt ook aan vervoer te organiseren voor de (heen- of) terugreis
- omdat het werven van sponsorgeld het doel is, wordt van de deelnemers verwacht dat ze al hun onkosten zelf dragen (en zich daarvoor dus niet laten sponsoren) en zich low-budget gedragen tijdens de tocht
- alles wat niet in ons huishoudelijk reglement staat maar wel van belang is voor een ordelijk verloop van onze tochten, wordt door het bestuur beslist
Tenslotte: het officieel meetellen van het ‘coronajaar’ 2020, de dringende vraag van Cees Engbers, stuitte binnen het bestuur op wat lastige vragen. Ons voorstel is nu om voor iedereen die in 2020 op de een of andere wijze geld heeft ingezameld een speciale uitgave van de ’trinus’ te maken (die moet je dan zelf printen en desgewenst lamineren). Degenen voor wie dit geldt en die volgend jaar weer meedoen geven we dan in 2026 een ’trinus’ met een extra jaar aan de tekst toegevoegd. Geef maar aan of je van mening bent dat je recht heb op een ’trinus’ m.b.t. 2020.
Veel leesplezier!
Met hartelijke groeten, mede namens Jennie van Zwieten en Richan Postmus,
Hugo Waalewijn, secretaris
