Nieuwsbrief oktober 2020

Eindelijk weer een nieuwsbrief!
Het jaar 2020 was voor onze stichting een merkwaardig en v.w.b. het fietsen een wat teleurstellend jaar: geen groepsgebeuren, wel veel individuele acties en vooral daardoor desondanks een mooie financiële oogst voor onze goededoelen -maar wat zullen we klagen? De wereld staat door het coronavirus (helaas niet alleen daardoor…) aardig op z’n kop.
Op de homepage van The Ride on Education wordt het zo mooi verwoord: The Ride on Education: we fietsen voor onderwijs, maar het klinkt ook als The Right on Education, het recht op onderwijs. Alle mensen hebben recht op goed onderwijs. Doe mee, trap voor onderwijs. Laat je sponsoren door familie, vrienden, werkgever of het bedrijf waar je goede klant bent. Met z’n allen hebben we een geweldig fietsavontuur.
Dat ‘met z’n allen’: níet dus dit jaar.
Er is -lees ook onze Facebook pagina https://www.facebook.com/TheRideOnEducation –wel veel individueel gefietst, maar dat ‘samen een geweldig fietsavontuur’, dát is niet gelukt.
Ook al fietsten we sinds 2013 als ‘groep’ (met wisselende deelnemers), de ervaring heeft geleerd dat de meesten het plezierige aan onze sponsortocht de individuele vrijheid vinden: je fietst elke dag de dagetappe, alleen of samen met een of meer anderen, maar niets hoeft, niets moet.
Voor de nieuwelingen: wat is er dan zo leuk aan? Misschien is dat in de eerste plaats toch wel dat er veel gelijkgestemde zielen meedoen (fietsen voor een ander, d.w.z. fietsen voor je onderwijs-sponsordoel); en die gelijkgestemde zielen treffen elkaar onderweg en wisselen ’s avonds ervaringen uit op de gezamenlijke campings.

Wat zijn onze plannen voor 2021?
Dat is niet moeilijk te raden: de begin dit jaar door de fietsers Paul Huigens en Tom Waalewijn uitgezochte route met de bijbehorende campings etc. is het doel voor 2021 geworden! Het bestuur heeft besloten dat we in 2021 vanaf de mooie stad Koblenz de Rijn stroomafwaarts volgen tot we in Hoek van Holland de Noordzee bereiken.
Vanaf de start in Koblenz, waar de Moezel in de Rijn uitmondt, fietsen we over de dijk van de kronkelende Rijn via o.a. de steden Bonn, Keulen, Düsseldorf, Duisburg en Wesel naar Arnhem en dan over fraaie Nederlandse dijken (en af en toe een mooi trajectje landinwaarts) tot voorbij Rotterdam.
De route staat inmiddels gedetailleerd op onze website, met rustplaatsen en campings; de GPS-route is nog niet volledig en komt t.z.t. op de site te staan. Voor de niet-GPS-fietsers -maar dat worden er steeds minder- zal bij de start een papieren beschrijving worden uitgereikt hoe je dagelijks van de hoofdroute naar de camping gaat en hoe je van de camping weer op de route komt; ook zal worden aangegeven waar je een brug of pontveer naar de overkant moet nemen. Die schriftelijke informatie moet genoeg zijn, want de route is eigenlijk nogal simpel én sluit aan op de routeboekjes die je desgewenst kunt aanschaffen: Bikeline Radtourenbuch, ‘Rhein-Radweg 3’; je hebt voor de hele route nodig deel 3 (Mainz-Duisburg) en deel 4 (Keulen-Hoek van Holland).
We zullen in 2021 de route niet voor-fietsen; uit ervaring van ondergetekende (die in 2018 vanaf Trier via Koblenz langs de Rijn fietste) zijn er niet veel problemen te verwachten -hoewel bij Keulen ‘es een fietsbrug afgesloten bleek zonder dat een omleidingsroute was aangegeven; maar ja -je zoekt steeds de Rijn weer op en dan komt het wel goed.
De route is overal ‘plat’; ook wel eens makkelijk!

Uit de nieuwsbrief van eind 2019:
Waarom niet in Hoek van Holland starten? Hoe kom je in Koblenz? Waarom niet wat verder in Duitsland beginnen (in Mainz bijvoorbeeld).
Koblenz is beter dan Mainz, om verschillende redenen: het stuk tussen Mainz en Koblenz is erg druk omdat het fietspad op dat traject ligt ingeklemd tussen de Rijn en drukke doorgaande wegen (aan beide kanten van de Rijn). Verder zou wat verderweg starten tot een gemiddelde afstand van 85 km per dag leiden: weliswaar vanwege het ontbreken van hoogteverschillen niet erg maar omdat de afstanden tussen de route en de campings er nog bij opgeteld moeten worden, zou het hier en daar wel erg ruim boven de 85 km uitkomen. Omdat de route langs de Rijn veel bezienswaardigheden telt, geeft gemiddeld 75 à 80 km per dag ook wat meer tijd om die te bezoeken.
Degenen die als startpunt de voorkeur zouden geven aan Hoek van Holland kunnen we zeggen dat het -hoewel het eigenlijk niet veel uitmaakt- makkelijker is om in Koblenz te starten omdat alle routeboekjes stroomafwaarts zijn beschreven, en je de laatste dag desgewenst direct met de trein naar huis kunt. Voor de uitzwaaiers / wegbrengers maakt het ook niet zoveel uit: vanuit bijvoorbeeld Beilen naar Koblenz is het 380 km en naar Hoek van Holland 240 km; in beide gevallen is het een eind rijden. Meer tegenwind dan als je westwaarts gaat? Ook dat is maar betrekkelijk, want ’s zomers waait er nogal eens een stevige warme oostelijke bries.
Omdat het (als groep) met de trein naar Koblenz gaan ongemakkelijk is -er kunnen maar een paar fietsen tegelijk mee en je kunt ook niet met een sneltrein en bent dus aangewezen op boemeltjes- doen we de fietsers het aanbod om het heen-vervoer (tegen betaling van een nader vast te stellen bedrag) met een busje te organiseren.
Hetzelfde geldt voor eventueel gezamenlijk terug-vervoer vanuit Hoek van Holland: als daar voldoende belangstelling voor is willen en kunnen we dat ook regelen.
Beide opties zijn op het inschrijfformulier aangegeven (zie de website).

Overige informatie.
De website is deze week helemaal aangepast aan de situatie voor 2021 (m.u.v. de GPS-route dus); alleen de goede-doelen moet nog worden gevraagd of ze nog tekstuele mutaties willen.
De gegevens van de campings zoals ze nu op de site staan zijn afkomstig van begin dit jaar gemaakte afspraken. We gaan begin 2021 alle campings weer benaderen of we (weer, of: nog steeds) welkom zijn.
Fietsers die nu al weten dat ze (weer, of voor de eerste keer) mee willen doen: geef je alvast op. Hoe eerder we enig inzicht hebben in het aantal deelnemers, hoe makkelijker we kunnen communiceren met o.a. de campings, verhuurders van begeleidende auto en personenbusjes (voor het evt. heen- resp. retourvervoer). Vroegtijdig inschrijven verplicht tot niets; het inschrijfgeld hoeft -anders dan in ons huishoudelijk reglement vermeld- pas tegelijk met de campingkosten worden voldaan, d.w.z. uiterlijk op 1 juli.
Financieel overzicht 2020.
Individuele fietsers hebben zich, ondanks dat onze tocht dit jaar moest worden geannuleerd, ingespannen om fondsen te werven: door individueel of in kleine groepjes te gaan fietsen, of om binnen 24 uur 300 kilometer op de teller te zetten, of door veel chocolate bars te produceren, of gewoon adoor al je oude (en nieuwe) sponsors aan te schrijven om tóch maar te doneren.
De resultaten?
Voor de stichting ‘Naar School in Haïti’ is dit jaar € 7.452,12 bij elkaar gebracht; voor de stichting ‘Verre Naasten’ is € 4.846,45 bij elkaar gebracht en voor de stichting ‘Lusulu’ € 406,45. Totaal € 12.705.
Een resultaat om blij van te worden! Donaties die na 1 oktober jl. nog binnenkomen worden ‘bewaard’ tot 2021.
Al deze bedragen zijn samengesteld uit alle donaties die zowel via onze bankrekening als rechtstreeks naar de goededoelen zijn overgemaakt.

Tenslotte.
Ons bereikte het droevige bericht dat onze mede-fietser Cor Duursma (4x meegedaan) vorige week op 73-jarige leeftijd is overleden aan de gevolgen van long-leverkanker. We zullen ons hem blijven herinneren als een rustige en aimabele man, met een zwaarbepakte fiets maar desondanks in staat na afloop van bijvoorbeeld onze fietstocht naar de Eifel ‘even’ door te fietsen naar Wenen. We zullen hem zeker missen, want hij was een bijzonder mens -die ’s nachts weleens een medefietser uit de slaap hield omdat hij geweldig kon snurken.

Met vriendelijke groet,
mede namens Yvonne Drenth en Herman Meijer,

Hugo Waalewijn, secretaris

Posted on by Herman Meijer in Nieuwsbrief

Add a Comment