Nieuwsbrief mei 2019

Lieving 5, 9411 TA Beilen

6 mei 2019

Feiten en data op een rijtje
De fietstocht is van 13 juli vanaf NS-station Eindhoven t/m 19 juli naar (een voorstadje van) Parijs, en op 20 juli daarvandaan heen en terug naar Parijs-centrum (Notre-Dame).
Uit de tekst op het inschrijfformulier zou je kunnen afleiden dat het vervoer naar Eindhoven uit het inschrijfgeld wordt betaald -maar dat is niet zo. We organiseren ook geen vervoer naar Eindhoven: de deelnemers die zich tot nu toe hebben ingeschreven geven ook bijna allen aan dat ze op eigen gelegenheid naar Eindhoven gaan.

De route
De route naar Parijs is redelijk rechttoe-rechtaan vanaf Eindhoven.
We fietsen de volgende kilometers:
 dag 1, 85 km, van Eindhoven naar Diest, platte route met één klimmetje halverwege
 dag 2, 88 km, van Diest naar Malonne (Namen); ook hier een klim precies halverwege de dagafstand, 2x zo hoog als op dag 1
 dag 3, 90 km, van Malonne naar Olly-sur-Viroin (dat is nog in België; oostelijk van Chimay, voor sommigen bekend van de route in 2015 naar Reims); grotendeels plat maar met een venijnige klim op het eind om bij de camping te komen
 dag 4, 50 km, van Olly-sur-Viroin naar La-Neuville-aux-Joûtes (in de Franse Ardennen); een paar klimmetjes in het begin en daarna golvend ‘vals plat’ omhoog; deze dag een korte afstand zoals de meeste deelnemers dat halverwege de fietsweek graag zien
 dag 5, 80 km, van La-Neuville-aux-Joûtes naar de stad Laon: vrijwel alleen maar heuvel- afwaarts
 dag 6, 68 km, van Laon naar Pierrefonds (nabij Compiègne): golvend heuvellandschap met 4 kleine klimmetjes
 dag 7, 86 km, van Pierrefonds naar Jablines (net buiten de laatste oostelijke voorsteden van Parijs): de hele dag wat klimmen en dalen, maar bepaald niet dramatisch
 dag 8, 40 km, van de camping in Jablines naar (wat er nog over is van) de Notre-Dame, en voor de meesten ook weer 40 km terug naar de camping in Jablines: op de route 1x 100 m omhoog en idem naar beneden (en weer weer)

Route bekijken en downloaden
De etappes staan op onze site; de hoogteverschillen staan er ook bij. Zo zie je dat er veel platte stukken in zitten maar ook een aantal kleine en grotere hellingen.
Bij elke etappe staan op de site ook gegevens over de campings.
De deelnemers kunnen alle etappes als GPS-bestand downloaden. Eerst downloaden op je laptop of pc, en vandaar naar je smartphone of GPS-apparaat. De GPX is van camping tot camping. Bij vragen over het downloaden: neem contact op met Herman Meijer (hjm.meijer@wxs.nl).
Diegenen die met het boekje Fietsen naar Parijs (ISBN 978-90-77899-14-4) fietsen, dienen op de website (per dag), onder ‘Routebeschrijving van en naar camping’, de aanwijzingen te printen en als inlegvel bij het boekje te gebruiken. NB Op het moment dat ik dit schrijf (6 mei 2019) staan nog niet al die stukjes naar en van de campings op de site.
Dit jaar wordt de route niet vooraf gecontroleerd omdat we gebruik maken van een goed beschreven fietsroute. De ervaring leert dat dat weleens een verrassing oplevert in de vorm van een verdwenen bordje, een wegomlegging, e.d. Zorg dat je een kaart bij je hebt als je toch ‘es verdwaalt: dan weet je ongeveer waar je zit en hoe je weer op de route kunt komen.

Het programma onderweg
We vragen alle deelnemers om de avond van de 1e fietsdag even allemaal bij elkaar op de camping in Diest te komen (om 20.00 u) om de ervaringen van de 1e dag met elkaar te bespreken, met elkaar te kunnen overleggen over dingen waar we misschien onvoldoende bij hebben stilgestaan, en het is ook een gelegenheid om elkaar (iets beter) te leren kennen.
Halverwege elke etappe staat de bezemwagen om de fietsers te voorzien van wat fris, om je bidons weer bij te vullen en wat te knabbelen (dat laatste zal weer belangeloos worden geschonken door goede-doel Verre Naasten). Voor elke fietser is er in de volgauto een stenen beker met zijn/haar naam waaruit je kunt drinken (dan zijn we van alle plastic bekertjes af).
De op-een-na laatste avond, dus vrijdag 19 juli, sluiten we (vanaf ca. 20.00 u) de tocht gezamenlijk af op de camping in Jablines, met een hapje en een drankje. De dag daarop gaat nl. niet iedereen na het bereiken van het eindpunt in Parijs-centrum weer terug naar de camping in Jablines; sommigen fietsen door, anderen gaan die dag verder op vakantie.
De meeste fietsers zullen de nacht van zaterdag op zondag nog wel op de camping verblijven i.v.m. het retourvervoer. Degenen die van zondag op maandag nog op deze camping willen blijven, moeten dat zelf regelen (maar dat kan meestal op de camping wel).
Voor de B&B-deelnemers is het -zo is de ervaring- leuk als ze zich elke avond even op de camping laten zien, omdat ze anders weinig van het groepsgebeuren meemaken. Aan de B&B-deelnemers vragen we in ieder geval om elke avond rond een uur of 8 telefonisch aan een van de deelnemende bestuursleden te melden dat ze veilig en wel op hun logeeraders zijn aangekomen (dan weten we dat ze de dagetappe veilig hebben volbracht).

Deelnemers
De eerste 9 aanmeldingen via het inschrijfformulier zijn binnen! Degenen die dit jaar weer mee gaan en zich nog niet hebben ingeschreven: de organisatie stelt het erg op prijs jullie inschrijfformulier te mogen ontvangen. Dat maakt het voorbereidende werk makkelijker omdat we dan weten met hoeveel deelnemers we (ongeveer) moeten rekenen. Het formulier staat op onze website.
Bij de start wordt een lijst uitgedeeld waarop de namen en telefoonnummers van alle deelnemers en uiteraard van de bezemwagen zijn vermeld. Dan kun je met elkaar contacten of om hulp vragen als je daar behoefte aan hebt of als dat nodig is.
Als bezemwagenchauffeur hebben we dit jaar Ronald Hebels.
Verder hebben we nog de vraag of er deelnemers zijn van wie het gewenst is dat hun medische gegevens bij het bestuur bekend zijn (bijv. iemand valt flauw van de warmte: dan lijkt het ons nodig dat iemand weet dat die persoon bijv. weleens epileptische aanvallen heeft gehad; of iemand heeft hartproblemen: wat te doen als….). Dergelijke informatie wordt beheerd door de secretaris en er wordt uiteraard strikt vertrouwelijk mee omgegaan.

Jaarverslag 2018
Zie onze website.

Goede doelen en sponsorwerving
De ‘goededoelen’ waarvoor wij fietsen worden door ons op onze site vermeld. Wij faciliteren de fietsroute maar zijn niet degenen die sponsors werven. Dat is de verantwoordelijkheid van de deelnemende fietsers, die daar hun goededoelenstichting bij moeten / kunnen betrekken.
We hebben er dit jaar een nieuw goed-doel bij: de Stichting Hulp Tsjernobylkinderen Mussel-Onstwedde.
Zodra de eerste sponsorgelden binnenkomen zal onze penningmeester sponsorgeldoverzichten gaan verspreiden. Elke fietser krijgt dan op gezette tijden een overzicht van zijn/haar sponsors met de ontvangen bedragen per sponsor. Plus het totaal van alle ‘goededoelen’ waarvoor gefietst wordt en eventueel een kolom ‘onbekend’ (als niet duidelijk is welke sponsor welke fietser sponsort).
Begin, om het minimumbedrag van € 250 te halen, binnenkort alvast met de sponsorwerving!
Sommige deelnemers laten hun sponsorgelden rechtstreeks naar hun goede-doel overmaken; dat is ons best, maar laat penningmeester Herman dan wel weten om welke bedragen het gaat en voor welke stichting dat geldt.

Flyers
We hebben inmiddels 250 flyers in huis. Degenen die via hun inschrijfformulier flyers hebben besteld krijgen die een dezer dagen toegestuurd. De rest van de gedrukte oplage zullen we op de informatieavond uitdelen.
Als bijlage bij deze nieuwsbrief krijgen jullie de digitale versie (om zelf uit te printen).
Posters maken we niet meer omdat er in voorgaande jaren weinig gebruik van werd gemaakt en de kosten betrekkelijk hoog waren. Iedereen mag de flyers als promotiemateriaal op het door hem/haar gewenste formaat zelf printen.

Informatieavond
Woensdagavond 29 mei om 19.30 u in de Ar in Westerbork; Hoofdstraat 42, 9431 AE.
Noteer het vast in je agenda!

Met vriendelijke groet,
mede namens Yvonne Drenth en Herman Meijer, Hugo Waalewijn, secretaris

Posted on by Herman Meijer in Nieuwsbrief

Add a Comment