Nieuwsbrief februari 2019

Lieving 5, 9411 TA Beilen
Beilen, 2 februari 2019

1. De tocht der tochten 2019
En dan bedoelen we niet de Elfstedentocht, want die gaat toch niet door -en indien deze winter toch wél, dan volgend jaar vást niet. Dat is met onze fietstochten wel anders: dit jaar gewoon weer, en dat al voor de 7e keer!!
Eindbestemming? PARIJS!
Het was even puzzelen met de route en de campings, maar het is gelukt!

2. De route: dagindeling
We starten dit jaar in Eindhoven -want anders halen we Parijs niet, zo leert een eenvoudige rekensom van 7 dagen fietsen à 75 km plus 1 dag à 40 km = 565 km. Die rekensom is het resultaat van 6 jaar fietservaring met TroE plus de uitkomst van de na de tocht in 2018 naar Trier gehouden evaluatie.
Bij de uitwerking wordt zoiets toch weer anders: rekening houdend met geschikte en beschikbare campings (in zuid-België en noord-Frankrijk zijn die zeer dungezaaid) is de route dit jaar als volgt.
Dag 1, zaterdag 13 juli, van Eindhoven naar Diest, ca. 85 km.
Dag 2, zondag 14 juli, van Diest naar Namen, ca. 75 km.
Dag 3, maandag 15 juli, van Namen naar voorbij Dinant, ca. 55 km.
Dag 4, dinsdag 16 juli, van Dinant naar Besmont, ca. 75 km.
Dag 5, woensdag 17 juli, van Besmont naar Laon, ca. 60 km.
Dag 6, donderdag 18 juli, van Laon naar Pierrefonds, ca. 75 km.
Dag 7, vrijdag 19 juli, van Pierrefonds naar Parijs, ca. 95 km.
Dag 8, zaterdag 20 juli, per fiets naar Parijs-centrum (50 km heen en 50 km terug) of per trein (30 km enkele reis, met een station vlak achter de camping). Voor de groepsfoto: om 14.00 u precies bij de ingang van de Notre Dame.
Totaal dus ongeveer 520 km t/m dag 7, of 620 km inclusief je retourtje naar de Notre Dame. We verblijven dus 2 nachten op de camping bij Parijs; deze camping ligt in de buurt van Disneyland Paris (we hebben bewust niet gekozen voor de -enige- camping middenin Parijs omdat die camping ontzettend duur is, én we de ervaring hebben dat de meeste stadscampings druk en vies, dus onaangenaam zijn).
Afhankelijk van hoeveel mensen die laatste zaterdag naar Parijs fietsen en diezelfde dag nog doorfietsen, of hun vakatie naar elders vervolgen zonder naar de camping terug te gaan, zullen we t.z.t. bezien of we de slotbijeenkomst (waarbij we, als gebruikelijk, onder het genot van een hapje en een drankje de certificaten van deelname uitreiken) op de vrijdag- dan wel op de zaterdagavond houden.

3. De route: routeinformatie
De hele route is beschreven in het routeboekje Fietsen naar Parijs (Nederlandstalig; ISBN 978-90-77899-14-4, uitgeverij Paul Benjaminse). Het boekje kost incl. verzendkosten ca. € 25. We laten het aan de deelnemers over of ze dit boekje zelf aanschaffen of niet.
Maar we adviseren met GPS te rijden! Dat levert minder problemen op omdat de routekaartjes in het boekje niet zo duidelijk zijn en er ook veel overtollige informatie in staat. De volledige GPS-route wordt door onze penningmeester, Herman Meijer, ruim tevoren en gratis ter beschikking gesteld. In die GPS-route verwerkt hij dan ook de routebeschrijvingen vanaf de hoofd-fietsroute naar de campings (en vice versa). Voor degenen die het lastig vinden om GPS op hun navigatieapparaatje of smartphone te downloaden zal Herman een duidelijke uitleg geven. Hij is zelfs bereid om desgevraagd mensen persoonlijk te instrueren (maar echt moeilijk is het niet).
Als je via GPS rijdt is het aan te bevelen een overzichtskaart van dit deel van België en Frankrijk mee te nemen -mocht je toch ‘es de weg kwijt raken.
Degenen die niet op GPS gaan rijden zal Herman op de dag van vertrek een paar A4-tjes geven met de info hoe je steeds van de hoofdroute bij de campings komt.
Omdat de route goed beschreven is (en slechts één iemand zich had opgegeven een deel van de route vooraf te controleren) hebben we besloten de route niet vooraf te controleren.

4. Dagindeling en accommodatie
We verblijven elke nacht op een camping; de campings zijn elke dag aankomst- en vertrekpunt. Degenen die niet van kamperen houden kunnen zelf bezien of ze accommodatie op de verschillende campings kunnen huren of in de naaste omgeving een bed-and-breakfast-adres kunnen bemachtigen. Er zijn langs de route weliswaar weinig campings maar wel veel B&B’s (‘chambres d’hôtes’). Voor degenen die het routeboekje Fietsen naar Parijs gaan aanschaffen: er staan heel veel B&B’s in. Voor degenen die lid zijn van de stichting Vrienden op de fiets (VoF): langs onze route zijn verschillende adressen van de VoF.
Binnen een paar weken staat op onze website (www.therideoneducation.nl) een volledig overzicht van alle campings, met contactgegevens, hun accommodatie-opties, of ze een winkel en/of restaurant hebben, waar de laatste winkel vóór de camping is, etc. Alle campings zijn inmiddels gereserveerd.

5. Terugreis
Degenen die met het retourvervoer terug willen: of dat op zondag 21 juli kan, dat weten we nog niet; mogelijk kan het pas op maandag. We zijn daarin afhankelijk van de beschikbaarheid van chauffeurs en materieel.
Terug per trein is ook wel te doen: vanaf station Gare du Nord de sneltrein naar Lille, daar overstappen van station ‘Europe’ naar station ‘Flandres’ (een paar 100 meter) op de trein naar Antwerpen, en in Antwerpen op de trein richting Roosendaal. Je kunt niet met de TGV (neemt geen fietsen mee). Voor de trein naar Lille moet je vooraf reserveren i.v.m. je fiets (er zijn maar weinig plaatsen voor fietsen).
Maar je kunt natuurlijk ook terug- of door-fietsen. We weten al van één iemand die vanaf Parijs een fietsroute naar Normandië wil gaan fietsen (Veloscenic: Parijs – Versailles – Mont-Saint-Michel), die dan vanaf Caen (Ouistreham) de ferry naar Portsmouth neemt en dan langs de zuidkust van Engeland, dwars door Londen naar Harwich gaat fietsen (via de London – Land’s End Cycle Route) -en daar de boot naar Hoek van Holland neemt.
Er loopt ook een mooie route (de Hindenburgroute, van Nieuwpoort / België naar Bazel / Zwitserland), d.w.z. van Parijs eerst naar Compiègne, bijvoorbeeld langs de Oise, dan noordwaarts richting West-Vlaanderen, en dan bijv. langs de Belgische kust naar Vlissingen.

6. Overige informatie
Meedoen? Vul het deelnameformulier in. Staat op onze site (o.a. op de homepage en ook op de pagina van de stichting waarvoor je gaat sponsor-fietsen).
Website: deze is inmiddels goeddeels aangepast.
Kosten: het inschrijfgeld blijft gelijk aan vorig jaar, enerzijds omdat we geen routeboekjes maken en we ook nog enige reserve hebben vanuit 2018, terwijl we anderzijds wel hogere kosten zullen hebben vanwege de meerdere kilometers voor de bezemwagen. De campingbijdrage houden we, anders dan we in onze vorige nieuwsbrief vermeldden, gelijk aan vorig jaar omdat we geen extreem dure campings hebben gekozen. De kosten van het retourvervoer worden omgeslagen over degenen die er gebruik van maken.
Deelnemende stichtingen. We verzoeken de vertegenwoordigers van de deelnemende stichtingen (zoals Lusulu, ‘Haïti’, Verre Naasten, WWO, SAC, SPZA) hun gegevens op onze site te verversen.
Informatie. Op een nader te bepalen datum in juni zullen we weer een kennismakings- annex informatieavond beleggen. Heb je nu al vragen waarvan je de antwoorden niet op onze website kunt vinden: mail gerust naar info@therideoneducation.nl .

Met vriendelijke groet,
mede namens Yvonne Drenth en Herman Meijer,

Hugo Waalewijn, secretaris

Posted on by Herman Meijer in Nieuwsbrief

Add a Comment